Bent u aan het nadenken over een telefooncentrale huren? En is het nog niet helemaal duidelijk waar u moet beginnen? Denk eerst eens terug aan een dikke eeuw geleden. We kunnen ons allemaal wel de beelden herinneren van de dames achter een telefoonpaneel met honderden draadjes en stekkertjes. Men haalde de hoorn van de haak en hoefde geen nummer te draaien maar kregen direct een dame aan de telefoon die vroeg met wie zij de persoon moest doorverbinden. Vervolgens werden er stekkers verwisseld en het gesprek was tot stand gebracht. Deze vaak zwart-witte beelden geven het begin van de telefoon weer. Maar in het digitale tijdperk van nu gaat het allemaal een stuk makkelijker. Alle dames, stekkers en het paneel in 1 centraal toestel, wat een luxe!
Waarom een telefooncentrale huren?
Een telefooncentrale huren heeft een hoop voordelen. Zo is het bijvoorbeeld voor een organisatie die voor het eerst de overstap wil gaan wagen naar het gebruik van een telefooncentrale een enorm voordeel. Er zijn erg veel aanbieders in deze markt en op deze manier kan er eerst eens kennis gemaakt worden met het gebruik van een telefooncentrale. Door een huurovereenkomst af te sluiten kan er gebruik gemaakt worden van de hulp en ondersteuning van de leverancier. Op deze manier krijgt een bedrijf een gedegen introductie en hoeft er niet direct een aankoopbedrag gespendeerd te worden.
Wat is het verschil tussen een telefooncentrale huren en kopen?
Er wordt een organisatie een hoop uit handen genomen bij een telefooncentrale huren. Denk hierbij aan service en onderhoud. Ook geven de meeste leveranciers een gedegen training aan de gebruikers om er zo voor te zorgen dat alles in goede banen verloopt. Wat een groot verschil is uiteraard dat er een aankoop bedrag vast zit aan de koop van een telefooncentrale. Vaak is dit een uitgavenpost die niet of nog niet is meegenomen in een budget. Door het huren van een telefooncentrale is een dergelijke uitgavenpost niet nodig. Door een maandelijks kostenpost is dit voor veel bedrijven beter te behappen. En uiteraard vallen storingen en gebreken binnen het servicecontract waardoor er snel hulp aanwezig is.
Welke telefooncentrale?
Indien er is besloten om over te gaan op het gebruik van een telefooncentrale en de keuze is gevallen op een telefooncentrale huren is het belangrijk eerst in kaart te brengen waar het bedrijf behoefte aan heeft. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om de juiste leverancier te vinden. Als er al een beetje over onderstaande punten wordt nagedacht kan elke gedegen leverancier een telefooncentrale aanbevelen.
- Hoeveel telefoontoestellen worden er gebruikt binnen de organisatie?
- Is de verwachting dat dit aantal nog flink gaat groeien in de toekomst?
- Zijn er al werknemers aanwezig die de telefooncentrale gaan bedienen?
- Is er al nagedacht over de functies die de centrale dient te hebben? Denk hierbij aan voicemail, conference calls, nummerweergave en dag/nachtschakeling
Eerst een telefooncentrale huren en daarna kopen?
Dit is een uitgangspunt dat veel wordt gebruikt. Na een termijn een telefooncentrale huren weet de gebruiker inmiddels de positieve en minder positieve kanten van de telefooncentrale en kan op deze manier zijn wensen en eisen voor een volgende telefooncentrale in kaart brengen. Zo zijn er ook bij veel leveranciers mogelijkheden om na een bepaalde huurtermijn de telefooncentrale tegen een korting over te nemen. Wat natuurlijk weer interessant is voor het budget.
Vergeet in de zoektocht naar de juiste telefooncentrale vooral de dames achter het paneel van vroeger niet. Wat een luxe om alles in 1 toestel te hebben!