Door het gebruik van een telefoonsysteem kunnen bedrijven hun kosten verlagen, de efficiëntie verhogen en de communicatie naar een hoger niveau tillen waardoor bedrijfsdoelen beter en sneller kunnen worden behaald.
PBX-Telefoonsysteem
Een voorbeeld is een PBX-telefoonsysteem. PBX staat voor Private Branch Exchange, en betreft een op zichzelf staand telefoonnetwerk dat binnen een organisatie gebruikt wordt. De gebruikers van het PBX-telefoonsysteem delen de buitenlijnen voor het maken van uitgaande gesprekken. Het telefoonsysteem verbindt de interne lijnen binnen het bedrijf en met het openbare netwerk. De nieuwste ontwikkeling hierin is het gebruik van de IP-telefooncentrale. Hierbij wordt geen verbinding gemaakt met het openbare netwerk maar met het internet.
Welke telefoonsystemen zijn er?
Tegenwoordig bestaan onderstaande PBX telefoonsystemen.
- PBX
- Hosted/virtueel PBX
- IP PBX
- Hosted/virtueel IP PBX
Wat heeft een telefoonsysteem te bieden?
Naast een geoliede machine op het gebied van telecom zorgt een telefoonsysteem voor meer efficiëntie op de werkvloer. Zo kunnen met gemak mogelijkheden tot bijvoorbeeld conference calls, videoconferences en aanwezigheidstechnologie worden toegepast en gebruikt. Berichtgevingen kunnen worden gekoppeld aan de mail, een koppeling met een CRM-systeem en intercom behoren ook tot de mogelijkheden. Kortom een telefoonsysteem kan het leven op kantoor een heel stuk aangenamer maken.
Waar op letten?
Bij de aanschaf van een telefoonsysteem moet goed gekeken worden wat de medewerkers nodig hebben. Zal er gebruik worden gemaakt van conference calls? Is een intercom echt wel nodig of juist onmisbaar? Vorm een duidelijk plaatje met het ideale telefoonsysteem die uw organisatie op alle vlakken zal helpen. En om onnodige kosten te voorkomen is het goed dit allemaal goed voor te bereiden. Soms kan het bijvoorbeeld helpen om een soort enquête onder de werknemers te houden om te kijken wat de behoeften zijn. Op deze manier kan een telecomspecialist goed bepalen welk systeem het beste past binnen uw bedrijf.
Handsfree telefoonsysteem
Ook een onderdeel in het aanbod van telefoonsystemen is de handsfree versie. Hierbij wordt de autotelefoon bedoeld waarbij het in de hand houden van de mobiele telefoon niet meer nodig is. Dit is alleen al kostenbesparend op de immens hoge boetes die staan op het mobiel bellen en rijden tegelijk. Maar met een geavanceerd telefoonsysteem dat of al vast is ingebouwd in de auto of één die op een later moment gemonteerd kan worden kan met een gerust hart getelefoneerd worden zonder een gevaar op de weg te vormen omdat het echt geheel handsfree is.