IP telefooncentrale

Een telefooncentrale die niet fysiek op kantoor hoeft te staan. Oftewel er wordt bij een IP telefooncentrale gebruik gemaakt van de bestaande data- of internet verbinding. In deze volgende stap in de wereld van Telecom gaat al het spraakverkeer gewoon via internet. Er komt geen eigen centrale of hardware meer aan te pas. Geen extra apparatuur aanschaffen, geen extra bekabeling langs de muren en toch genieten van alle voordelen van de nieuwste ontwikkelingen in de telefonie.

Waarom een IP telefooncentrale?

IP telefonie heeft gewoonweg veel meer te bieden qua functionaliteit en de voordelen zijn ook niet mis. Zo kunnen er een hoop kosten bespaard worden en een tal van nieuwe mogelijkheden ontpoppen zich wanneer er gebruik gemaakt gaat worden van een IP telefooncentrale. Hier een greep uit de voordelen:

  • Geen grote aankoop in apparatuur meer nodig, budgetvriendelijk dus.
  • Eén aansluiting voor pc en telefoontoestellen, geen aparte bekabeling nodig.
  • Onderling bellen gaat ook via dataverkeer en is dus vaak kosteloos. Dit is voornamelijk voor degenen die thuis werken een enorme winst.
  • Gemakkelijk te koppelen aan bestaande CRM-systemen.
  • Kostenbesparend; denk aan opzeggen ISDN-abonnementen en belkosten besparing.
  • Toekomstige investering; gemakkelijk uit te breiden met innovatieve ontwikkelingen.

Kwaliteit

Vaak blijkt men bang dat deze ontwikkeling niet de kwaliteit van de gesprekken ten goede komt. Dit omdat de klassieke datanetwerken destijds niet zijn ontworpen om spraakverkeer te transporteren. Toch blijft de kwaliteit van de gesprekken vaak hetzelfde. Hoewel ook wel gezegd wordt dat de kwaliteit van het signaal beter kan zijn dan bij de analoge telefonie mits de digitale verbinding maar in orde is. Maar de hoogte of luidheid van het gesprek of de stem verandert niet. Die blijft gelijk.

Past een IP telefooncentrale bij ieder bedrijf?

Ieder bedrijf is verschillend en er zal per organisatie bekeken moeten worden of een IP telefooncentrale tot zijn recht komt. Of er wel gebruik gemaakt kan worden van alle voordelen en of de infrastructuur wel in orde is zoals de servers en het datanetwerk. Daarnaast is het heel belangrijk om in kaart te brengen wat de wensen en behoeften zijn van het bedrijf en de medewerkers. Welke functionaliteiten zijn nodig en welke niet. Door hier een goed beeld van te krijgen is het een stuk gemakkelijk om te kijken of een IP telefooncentrale bij het bedrijf past of niet. Een specialist op telecomgebied kan geheel op maat kijken wat de mogelijkheden zijn en een prima advies uitbrengen.

Soorten telefooncentrales.

Comments are closed.