Is een telefooncentrale interessant voor een klein bedrijf?

Veel bedrijven maken gebruik van een telefooncentrale. Dit zorgt voor veel overzicht en gemak binnen grote bedrijven, maar is een dergelijke centrale ook inzetbaar binnen een klein bedrijf? En heeft het kleinbedrijf ook voordeel van een dergelijke centrale?

Bereikbaarheid belangrijk

Eén van de zaken die steeds belangrijker worden binnen het bedrijfsleven is bereikbaarheid. Als een potentiële klant u opbelt en geen gehoor krijgt of lang moet wachten voordat de juiste persoon bereikt wordt, dan is de kans groot dat de persoon in kwestie het volgende bedrijf op zijn lijstje belt. Het is dus zaak om de communicatielijnen binnen uw bedrijf op orde te hebben en er voor te zorgen dat u snel en gemakkelijk bereikbaar bent. Dat is niet alleen voor grote bedrijven van belang, maar tevens voor kleinere bedrijven.

Welk soort telefooncentrale?

Bij het maken van een keuze voor een telefooncentrale is het handig om te kijken welke soorten telefoniecentrales er zijn. In principe zijn telefooncentrales onder te verdelen in drie groepen:

Bij een analoge telefooncentrale zijn er meerdere analoge of ISDN telefoonlijnen op de centrale aangesloten. Deze centrale legt dan de verbinding tussen de verschillende telefoonlijnen en de verschillende telefoontoestellen. Een VoIp centrale verbindt speciale VoIp toestellen via een computernetwerk en legt zo de juiste connectie. Virtuele telefooncentrales werken ook op basis van VoIp, alleen loopt de verbinding dan niet via een centrale binnen het bedrijf maar via VoIp telefooncentralesoftware of de server van een dataprovider. De verbinding wordt dan via het internet gelegd.

Telefooncentrales essentieel voor kleine bedrijven?

Misschien is een telefooncentrale voor kleine bedrijven zelfs nog wel belangrijker dan voor grotere bedrijven. Klanten zijn in deze tijden vaak schaars en kleinere bedrijven hebben hun klanten hard nodig.

De voordelen:

  • Met een goede bereikbaarheid en een goede communicatiestructuur binnen uw bedrijf kunt u zich onderscheiden van uw concurrenten.
  • Een goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat mensen die contact met uw bedrijf opnemen verbonden worden met de juiste persoon. Ook kunt u de doorschakeling aanpassen op momenten dat een personeelslid afwezig is.
  • Tevens is doorschakeling naar een mobiele telefoon mogelijk, waardoor uzelf en uw personeel ook goed bereikbaar zijn buiten het bedrijf.
  • Daarnaast kunnen inkomende gesprekken worden doorgeschakeld naar meerdere telefoons, zodat er altijd iemand van het bedrijf bereikbaar is. Zo zorgt u ervoor dat het contact tussen u en uw klanten te allen tijden optimaal is.

 

Goed om te weten.

Comments are closed.