VoIP telefooncentrale

Je hoort het overal. Als je telefooncentrale zoekt op internet zie je het al staan. VoIP telefooncentrale. Het is niet meer weg te denken in de telefonie markt. Maar wat betekent het, wat houdt het in en voor welk bedrijf is het toepasbaar? Als een bedrijf op zoek is naar een nieuwe telefooncentrale en ze hebben nog nooit gehoord van de VoIP telefooncentrale dan zal deze benaming een hoop vraagtekens opleveren. Om duidelijkheid te scheppen en te zorgen dat iedere organisatie zijn of haar weg kan vinden in de digitale wereld van de telefonie hierbij de antwoorden.

Een VoIP telefooncentrale, wat betekent dat?

De telefooncentrale is in het algemeen wel bekend bij iedereen. Een toestel dat op een centraal punt, meestal de receptie, in het bedrijf staat waar alle binnenkomende telefoongesprekken binnenkomen en ook zorgt voor de uitgaande gesprekken. Dit is natuurlijk heel kort door de bocht. Er zijn vele functionaliteiten die een telefooncentrale tegenwoordig kan bieden. De volgende stap in deze ontwikkeling is het bellen via internet. Dit gaat via een VoIP telefooncentrale. Oftewel er is geen fysieke telefooncentrale meer nodig. VoIP betekent letterlijk “voice over IP” en staat voor al het spraakverkeer via internet.

Voordelen VoIP telefooncentrale

Een VoIP telefooncentrale kan voor veel bedrijven interessant zijn om diverse redenen. De belangrijkste voordelen zijn als volgt:

  • Geen groot aankoopbedrag nodig voor een nieuwe centrale
  • Alle onderhoud gaat online en is dus gemakkelijk te overzien
  • Afschrijvingen van apparatuur vervallen
  • Vaste kosten gaan per werkplek
  • Onderling bellen kost niets
  • Maandelijks vast bedrag
  • belkosten besparend bij veel internationale telefoongesprekken

Randvoorwaarden

Om van alle voordelen gebruik te kunnen maken zijn er wel een aantal voorwaarden waar rekening mee moet worden gehouden.
De overstap naar een VoIP telefooncentrale kan het beste in fases voorbereid worden. Alles valt of staat weer met een goede onderbouwing waarom dit de juiste stap is voor een organisatie. Stel eerst vast wat de wensen en behoeften zijn aan de nieuwe centrale.

Kijk daarna naar de randvoorwaarden die een VoIP telefooncentrale met zich meebrengt.

  • Hoe is de veiligheid en de kwaliteit van het datanetwerk binnen het bedrijf en is er voldoende bandbreedte? Deze informatie is cruciaal om te kijken of een VoIP telefooncentrale volledig tot zijn recht komt binnen de organisatie. Het is aan te raden een vakspecialist op het gebied van VoIP te benaderen door verschillende offertes op te vragen. Zij zullen alles uitzoeken en met een gepast voorstel komen.

Een gedegen onderzoek door deskundigen of alle voordelen van een VoIP telefooncentrale tot hun recht komen binnen een organisatie wordt aanbevolen.

Informatief.

Comments are closed.